Ipad som ett pedagogiskt verktyg i vardagen

De digitala verktygen  löser inte vår undervisning men används  de på rätt sätt är de  ett fantastisk hjälpmedel för att nå våra mål. Att arbeta digitalt innebär inte att du bara ger varje elev en dator/iPad som skrivverktyg,  din plan för hur du har tänkt att nå dina mål med eleverna måste du ha innan du tar in de digitala verktygen i klassrummet.

Jag började på allvar att använda datorer för sex år sedan i syftet att utveckla ”skriva sig till läsning”. När  jag sedan tog en etta 2013 började jag att utveckla mitt arbete med iPad  som ett pedagogiskt verktyg i klassrummet. Mitt syfte är att  integrera olika appars funktion  i det pedagogiska arbetet. Här kommer jag nu ger er en inblick i hur jag arbetar med iPad som verktyg i klassrummet och hur jag arbetar med apparna

Book Creator och Explain Everything.

Malin J

Kamerans funktioner på iPaden är något som vi använder varje vecka. Jag tar regelbundet bilder och filmar olika delar ifrån det vi arbetar med.  Även barnen kommer nu  allt oftare och frågar om de får ta kort på arbeten som de har gjort.  Jag kan ta fram deras arbeten på projektorn  och använda dem i undervisningen,  ibland för att jag vill få med andra i arbetet eller för att  gemensamt  prata om vad vi kan lära oss i bilderna eller i filmerna. Att modellera för barnen med hjälp av deras bilder, filmer och texter har varit mycket lärorikt.

Under hösten arbetade vi med tema vänskap, där barnen dels fick titta på filmerna om Ugglan och kompisproblemet.  Vi pratade om filmerna och i slutet av veckan delade jag in eleverna i grupper och varje grupp fick varsitt citat ifrån de olika filmerna och de skulle nu själva göra en teater till citaten. De hade filmerna som vi sett som grund och citaten men de var också allt de fick. De fick sedan själva bestämma hur de skulle bygga upp sin teater, fördela rollerna, bygga upp en scen och hur de skulle se ut.  Det här arbetssättet är inget nytt,  teatrar och muntliga redovisningar  har vi gjort tidigare, det som har förändrats i mitt arbetssätt är att vi nu använder filmerna som vårt arbetsmaterial, dels under arbetets gång och efter att filmerna är klara.  De har möjligheten att spela in igen och de kan själva reflektera över vilka förändringar  de behöver göra innan de känner sig klara. Jag får in många lärområden i det här och allt blir så mycket lättare att prata om när eleverna har en film att titta på. Vi kan också senare gå tillbaka till filmerna vi gjort och koppla ihop olika arbetsområden som vi arbetar med under läråret.

Vi sammanställer våra arbeten med filmer, bilder, texter och ljudfiler i digitala ämnesböcker. När vi gör dessa böcker arbetar vi i Book Creator. Jag sammanställer ibland själv de filmer, sånger, texter och bilder som vi har till de olika arbetsområdena och ibland är barnen direkt med och arbetar i böckerna och skriver till bilder.

Ämnesböckerna  blir en bra dokumentation för vårt arbete mot kunskapsmålen, ett bra undervisningsmaterial som vi hela tiden kan använda som repetition och att arbeta vidare med.

Dessa böcker använder vi också vid t.ex. avlutningar då vi presenterar en del ifrån våra böcker för föräldrarna. Eftersom arbetsmaterialet i stort är klart, slipper vi  den värsta stressen med att öva in något när barnen är trötta i slutet av terminen, föräldrarna får också en inblick i vårt dagliga arbete mot att nå kunskapsmålen.  Det här blir i sin tur en vinst inför utvecklingssamtalen då föräldrarna är mer insatta i vårt arbete.

På sina elevledda utvecklingssamtalen presenterar barnen utdrag ur de  digitala böcker som vi arbetat med under terminen. Här får barnen ett kreativt och enkelt arbetsmaterial att använda sig av när de leder sitt samtal och presenterar sin kunskapsutveckling.

I appen Explain Everything gör eleverna många av sin egna inspelningar, då de t.ex. ska dokumentera sin läsutveckling, visa hur de kan berätta till bilder med ett bra sammanhang, berätta om vattnets kretslopp m.m. Fördelen med den här appen är att det finns tillgång till ett pekverktyg som de kan använda när de berättar till t.ex. en bild. Explain Everything  gör det också  lätt för mig att följa deras framsteg och ha de samlat  då jag lägger till en ny sida för varje inspelning. Sidor kan sedan sparas ner till en gemensam film om man vill.

Här är några exempel ifrån böckerna vi gjorde i år 1.

Malin J3       Malin J4

Vad jag vill  förmedla med det här blogginlägget är att man inte behöver göra det så svårt, börja inte med en massa appar som du måste sätta dig in i. Börja med några få appverktyg,  testa och lär dig under vägen tillsammans med eleverna, tillslut hittar du verktyg som passar just dig. Jag har lärt mig och lär mig fortfarande  genom att jag  testar nya verktyg och arbetssätt som tillslut förbättrar och förenklar för  eleverna och mig. Jag har nu tillgång till ett enkelt verktyg som iPad som har blivit ett pedagogiskt  hjälpmedel i min undervisning, för  att enklare arbeta mer kreativt, individanpassat och använda flera olika lärstilar.

 

Malin Johansson

Kastellegårdsskolan

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ipad som ett pedagogiskt verktyg i vardagen

  1. Desirée Arksund skriver:

    Intressant och tankeväckande, ska helt klart länka vidare detta till mina kollegor.
    vänligen Desirée

  2. karolinak2015 skriver:

    Det låter så enkelt när du berättar. Tack för inspirationen!
    Karolina Klingborg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>