Först didaktik sen teknik

image

På fredagen deltog några av oss i ett spår som handlade om tekniska hjälpmedel för elever med särskilda behov. Förmiddagen bestod av föreläsning och workshop. De jag bär med mig är en bekräftelse på att det arbete vi redan gör bör fortskrida och intensifieras. Vi får inte glömma att alla elever drar nytta av de anpassningar vi gör, att vi måste tänka till innan vi planerar och planera för alla från början samt att det alltid är vårt ansvar att eleverna får den undervisning och de anpassningar de har rätt till. Vi som skola kan inte lämna över ansvaret på någon annan men vi måste arbete tillsammans för att lyckas.

Eftermiddagen innehöll ett studiebesök på Frank Wise school som är en skola med elever från 2-19 års ålder. Det som mötte oss var en skola med genomtänkt pedagogik rörande didaktik och teknik. Fokus är de nationella målen och tekniken skall anpassas för  eleverna och inte tvärt om. Visst hade de många tekniska lösniningar men det var alltid didaktiken som styrde tekniken. Storbritanniens läroplan fokuseras numera på att eleverna skall förstå tekniken och inte bara använda den. Programmering ingår för alla även för särskolan vilket ger eleverna helt andra möjligheter att förstå processer och sammanhang och därför kunna utveckla de kompetenser framtiden kräver.

Jenny Ytterbyskolan

Det här inlägget postades i Samverka skola arbetsliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>