På okänd mark: studiebesök på Frank Wise School

Igår riktade jag in mig på spåret På okänd mark, som i stort sett handlade om hur man kan digitalisera lärandet och nå alla elever. Under förmiddagen blev jag påmind om vad man ska tänka på när jag planerar min undervisning för att se till alla får samma förutsättningar. Jag ser att det har bloggats om detta spår tidigare men jag tänkte gå in mer på studiebesöket på Frank Wise School, en särskola i Banbury, norr om London. Man måste ha i åtanke att denna skola har satsat en otrolig summa pengar på teknisk utrustning men man fick med sig många idéer därifrån.

Skolan hade satsat mycket på ett nytt dramarum, som var så mycket mer än det låter. Förutom belysning, ljud och annan utrustning som styrdes av en iPad så imponerades man verkligen av projektorerna som var kopplade till en dator och skapade fantastiska nya världar. I rummet ges en panoramaupplevelse där man kan ha bakgrundsbilder, spela upp film, göra olika presentationer och engagera eleverna i undervisningen. En av lärarna på skolan förklarade det som att eleverna får vara i centrum av den värld som man har skapat och att broar byggs mellan skolan och världen utanför. Man kan utforska arbetsområden inom exempelvis geografi, historia och språkämnen på detta sätt.

Förutom dramarummet så fanns det mycket annat att ägna sig åt på skolan, bland annat så hade eleverna spelat in radioprogram via appen Boss Jock på en iPad, där det går smidigt att ta in musik, sång och reklam. Eleverna hade också gjort en egen CD-skiva med musik som de hade skapat i GarageBand och i green screen- och animationsrummet jobbades det för fullt – tidigare hade en animerad Frankenstein-film gjorts med små, enkla hjälpmedel (om man räknar bort green screenen då förstås…).

Jag fick ett väldigt gott intryck av skolan och det sättet de såg på eleverna och undervisningen. Skolan utgår från den nationella läroplanen och de jobbar aktivt och kreativt med att skapa filmer (en film visades på den lokala biosalongen och hade premiär med röda mattan-event där alla elever fick vara stjärnor för en dag), dramatisera, programmera, skapa musik via DJ-set och mycket mer. Skolans grundläggande värderingar bygger på att alla elever är lika mycket värda, lektionerna ska vara stimulerande för eleverna, motiverad och engagerad personal, en strukturerad läroplan och att eleverna ska vara en integrerad del av samhället.

Hur bra den digitala delen av skolan än låter och hur mycket kreativiteten än flödar i lokalerna så kan man inte låta bli att fundera på hur mycket ekonomiska resurser samt hur mycket tid till fortbildning inom dessa områden som måste ges för att få undervisningen att fungera.

image

image

image

 

/Sofia på Kastellegårdsskolan

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>