Äntligen har vi fått tillgång till vår Minecraftserver på Fontinskolan!

Orsakerna till att det har tagit lite tid är nog många men kanske beror det delvis på att Northern Ireland köpt MinecraftEDU till sina drygt 200 secondary schools, https://www.youtube.com/watch?t=25s&v=SNjdQ6KqDlE&app=desktop När jag kontaktade Minecraft och undrade hur det gick med vår beställning ursäktade de sig nämligen och förklarade att de hade haft en enorm tillströmning av beställningar den sista tiden. Så vår enda server och våra 12 licenser hade kanske inte högsta prioritet?

Ritning_Fontin_1smallMen nu är vi igång och Amanda har startat upp ett arbete där en grupp elever har börjat göra en ritning över skolan. De var ute och mätte upp hur lång byggnaden är och sen tog de hjälp av en riktig ritning där de klippte ut skolbyggnaden och klistrade upp på ett rutat papper. Satte ut mått och räknade ut hur många block de skulle ha. Utifrån denna skiss skall de sen bygga skolan i Minecraft. Målet är att kunna skriva ut den på vår 3D-skrivare.
För att inte alla skall ha samma startsträcka som vi har haft har jag gjort några manualer som kan vara till hjälp. Dels en på hur min beställning såg ut, sidan jag gick in på och vad som behövdes för att få köpa på faktura och dels en manual för hur du kommer in på servern och hur du kommer igång och börja bygga.

Köpa minecraftEDU vt15
Minecraft för dig som pedagog

Ett tips jag fick på vårt Minecraft-möte sist var siten http://www.elevspel.se/sok.html?q=minecraft
Här kan du hitta glosor från Minecraft, matte med Minecraft, stava ord mm.
Värd ett besök!

Lisbeth Sedén

Publicerat i Digitala verktyg-möta alla elever | 1 kommentar

Dialogkonferens i samverkan skola och samhälle

Poster GU Kungälvs Kommun SlutligIdag redovisar vi hur långt vi i Kungälv hunnit i vårt arbete rörande Samverkan, skola och omvärld/samhälle. Munkegärdeskolan och Ytterbyskolan har deltagit i en pilotutbildning som skolverket anordnat med uppdrag att få in SYV-målen i undervisningen. Under året har vi arbetat med skolverkets utbildning som del av ett större utvecklingsområde som berör kapitel 2,5 (övergång och samverkan) och 2,6 (skolan och omvärlden) i läroplanen. Vårt mål är att skapa ”skola på riktigt” där eleverna finner motivation och framtidstro. SYV-målen är hela skolans ansvar och bör finnas i all undervisning. Arbetet har byggt på att vi utgår från det fantastiska arbete som lärarna redan gör med sina pedagogiska planeringar och lektionsupplägg, men att vi lägger till ett SYV-perspektiv i undervisningen. Vi har även arbetat med studiebesök, branschdag, prao, kontakter med företag och branscher, arbetsförmedlingen, universitet, gymnasium m.m. m.m. Det har varit en fantastisk resa under året och vi kommer att skriva mer om den resan längre fram. Det känns otroligt skönt att denna dag inte är ett avslut utan en början på ett mer utvecklat arbete!

Parveen Saini Wittlåck, Jenny Lind, Pia Erlandsson, Louise Olsson, Linda Bjälkenborn, Anette Lundborg

Publicerat i Samverka skola arbetsliv | Lämna en kommentar

Ipad som ett pedagogiskt verktyg i vardagen

De digitala verktygen  löser inte vår undervisning men används  de på rätt sätt är de  ett fantastisk hjälpmedel för att nå våra mål. Att arbeta digitalt innebär inte att du bara ger varje elev en dator/iPad som skrivverktyg,  din plan för hur du har tänkt att nå dina mål med eleverna måste du ha innan du tar in de digitala verktygen i klassrummet.

Jag började på allvar att använda datorer för sex år sedan i syftet att utveckla ”skriva sig till läsning”. När  jag sedan tog en etta 2013 började jag att utveckla mitt arbete med iPad  som ett pedagogiskt verktyg i klassrummet. Mitt syfte är att  integrera olika appars funktion  i det pedagogiska arbetet. Här kommer jag nu ger er en inblick i hur jag arbetar med iPad som verktyg i klassrummet och hur jag arbetar med apparna

Book Creator och Explain Everything.

Malin J

Kamerans funktioner på iPaden är något som vi använder varje vecka. Jag tar regelbundet bilder och filmar olika delar ifrån det vi arbetar med.  Även barnen kommer nu  allt oftare och frågar om de får ta kort på arbeten som de har gjort.  Jag kan ta fram deras arbeten på projektorn  och använda dem i undervisningen,  ibland för att jag vill få med andra i arbetet eller för att  gemensamt  prata om vad vi kan lära oss i bilderna eller i filmerna. Att modellera för barnen med hjälp av deras bilder, filmer och texter har varit mycket lärorikt.

Under hösten arbetade vi med tema vänskap, där barnen dels fick titta på filmerna om Ugglan och kompisproblemet.  Vi pratade om filmerna och i slutet av veckan delade jag in eleverna i grupper och varje grupp fick varsitt citat ifrån de olika filmerna och de skulle nu själva göra en teater till citaten. De hade filmerna som vi sett som grund och citaten men de var också allt de fick. De fick sedan själva bestämma hur de skulle bygga upp sin teater, fördela rollerna, bygga upp en scen och hur de skulle se ut.  Det här arbetssättet är inget nytt,  teatrar och muntliga redovisningar  har vi gjort tidigare, det som har förändrats i mitt arbetssätt är att vi nu använder filmerna som vårt arbetsmaterial, dels under arbetets gång och efter att filmerna är klara.  De har möjligheten att spela in igen och de kan själva reflektera över vilka förändringar  de behöver göra innan de känner sig klara. Jag får in många lärområden i det här och allt blir så mycket lättare att prata om när eleverna har en film att titta på. Vi kan också senare gå tillbaka till filmerna vi gjort och koppla ihop olika arbetsområden som vi arbetar med under läråret.

Vi sammanställer våra arbeten med filmer, bilder, texter och ljudfiler i digitala ämnesböcker. När vi gör dessa böcker arbetar vi i Book Creator. Jag sammanställer ibland själv de filmer, sånger, texter och bilder som vi har till de olika arbetsområdena och ibland är barnen direkt med och arbetar i böckerna och skriver till bilder.

Ämnesböckerna  blir en bra dokumentation för vårt arbete mot kunskapsmålen, ett bra undervisningsmaterial som vi hela tiden kan använda som repetition och att arbeta vidare med.

Dessa böcker använder vi också vid t.ex. avlutningar då vi presenterar en del ifrån våra böcker för föräldrarna. Eftersom arbetsmaterialet i stort är klart, slipper vi  den värsta stressen med att öva in något när barnen är trötta i slutet av terminen, föräldrarna får också en inblick i vårt dagliga arbete mot att nå kunskapsmålen.  Det här blir i sin tur en vinst inför utvecklingssamtalen då föräldrarna är mer insatta i vårt arbete.

På sina elevledda utvecklingssamtalen presenterar barnen utdrag ur de  digitala böcker som vi arbetat med under terminen. Här får barnen ett kreativt och enkelt arbetsmaterial att använda sig av när de leder sitt samtal och presenterar sin kunskapsutveckling.

I appen Explain Everything gör eleverna många av sin egna inspelningar, då de t.ex. ska dokumentera sin läsutveckling, visa hur de kan berätta till bilder med ett bra sammanhang, berätta om vattnets kretslopp m.m. Fördelen med den här appen är att det finns tillgång till ett pekverktyg som de kan använda när de berättar till t.ex. en bild. Explain Everything  gör det också  lätt för mig att följa deras framsteg och ha de samlat  då jag lägger till en ny sida för varje inspelning. Sidor kan sedan sparas ner till en gemensam film om man vill.

Här är några exempel ifrån böckerna vi gjorde i år 1.

Malin J3       Malin J4

Vad jag vill  förmedla med det här blogginlägget är att man inte behöver göra det så svårt, börja inte med en massa appar som du måste sätta dig in i. Börja med några få appverktyg,  testa och lär dig under vägen tillsammans med eleverna, tillslut hittar du verktyg som passar just dig. Jag har lärt mig och lär mig fortfarande  genom att jag  testar nya verktyg och arbetssätt som tillslut förbättrar och förenklar för  eleverna och mig. Jag har nu tillgång till ett enkelt verktyg som iPad som har blivit ett pedagogiskt  hjälpmedel i min undervisning, för  att enklare arbeta mer kreativt, individanpassat och använda flera olika lärstilar.

 

Malin Johansson

Kastellegårdsskolan

Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Hemma igen!

Nu har det gått en vecka sedan vi kom hem igen och det känns redan som det var en evighet sedan vi befann oss i ett IT rus. Tänk vad fort allt kan försvinna när man tvingas tillbaka till en tillvaro där dagen går ut på att hinna med allt som står på listan över ”att göra” saker.

Jag hade förmånen att få åka för andra gången till BETT. Min upplevelse av detta året är STÖRRE. Med det menar jag att allt jag gjorde i år upplevdes mer för jag var mer redo att ta emot. När man ska vara med om en upplevelse och inte vet vad som ska hända blir det oftast bra. Man har i inga förväntningar. Så var det förra året. Jag upplevde det mesta som bra. I år hade jag därför stora förväntningar, och jag blev inte besviken.

Jag tror att det beror på att jag i år visste vad som skulle hända, jag visste vad som förväntades av  mig och jag gick in med en helt annan inställning. Jag kände att jag visste vad jag skulle fokusera på och jag kunde lättare sålla och välja bland all information.

Det som är nytt i år är att några av våra rektorer m fl, har jobbat på att det ska bli en fortsättning även när vi kommer hem. Det är ett enormt bra initiativ för jag tror att de flesta av er som kommit hem har upplevt samma som jag, dvs att det är helt sanslöst vad fort man kommer tillbaka i vardagen och man hinner inte få till allt det som man får tankar och idéer om när man befinner sig på BETT.

De största och mäktigaste tankarna fick man oftast när man helt informellt, över en kopp kaffe eller ett glas vin, nätverkande med andra kollegor från Kungälv eller andra delar av Sverige. Detta gör att jag verkligen tror på Ed camping som kommer framöver, men jag tror även att vi behöver andra former av träffar där man inte känner någon press att prestera, utan man kan tänka helt fritt och galet. Varför inte ordna en galakväll för all personal som jobbar med utbildning i Kungälvs kommun. En vild och galen idé från en något galen lärare.

Karolina

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Framtidens kompetenser

DSC_0555~2
Skolan bör utbilda för framtiden var budskapet för dagen på kursen Utbildning och arbetsmarknad i förändring.

Det här är summeringen av framtidens kompetenser enligt Fredrik Movitz, Stockholms universitet.

Utbildar vi mot dessa eller behöver vi tänka till?

Pia Erlandsson Munkegärdeskolan

Jenny Lind Ytterbyskolan

Publicerat i Samverka skola arbetsliv | Lämna en kommentar

Nu då?

Förra året hade jag förmånen att vara en av tre lärare från Kastellegårdsskolan som fick åka till BETT. Det var mycket inspirerande för mig och mycket av de handfasta tipsen som jag fick använde jag i mitt klassrum. Jag försökte även att sprida det jag sett till resten av skolan.

I år har jag fått förmånen att åka igen, dock inte som lärare utan som rektor för Kastellegårdsskolan. I år ser jag resan med helt andra ögon och det har gett mig så mycket. I år var inte mitt fokus på handfasta tips utan på hur jag ska kunna leda min skola framåt i ett samhälle som vi inte vet hur det kommer att se ut. Vad kommer våra elever att behöva veta när de ska ut i samhället? Idag är informationsflödet så snabbt att det är omöjligt att hänga med på allt.

För att våra elever ska lyckas i framtiden behöver de nycklar. Nycklar som kan låsa upp olika verktyg beroende på vad eleven behöver just för tillfället. Den förståelse har de flesta i svensk skola idag så det behöver man inte åka till London för att få veta. Så varför åker vi? Jo, vi behöver se möjligheterna för hur man kan göra. Vi behöver visioner som sträcker sig långt utanför den fysiska skolbyggnaden och budgeten. Jag säger inte att vi ska strunta i dem för det kan vi inte. Det är vår verklighet. Men om vi fastnar i de frågorna får vi inte tag på de galna och kreativa lösningarna som kanske kan hjälpa oss framåt.  Jag ser möjligheter i alla problem men ibland behöver man tänka bort problemen. I det vardagliga arbetet så är det inte alltid man ser skogen för alla träden.

Att få åka till BETT och se och höra de goda exemplen på hur man kan gå vidare, att få lyssna på forskare, visionärer, och pedagoger från hela världen som lyckats hitta verktyg som fungerar. Att få sitta till långt in på småtimmarna och nätverka med skolor från hela Sverige, att bara få leva i bubblan IT och skolutveckling i några dagar.

Det är därför vi åker.

I Kungälvs kommun har vi möjligheter att göra något fantastiskt med vår skolutveckling, inte bara inom IT, om vi alla hjälps åt, om alla drar sitt strå till stacken. Med alla menar jag alla, från politiker till skolledning till rektorer, pedagoger, elever och föräldrar. Men vi måste göra det tillsammans. Vi måste ha en vision om skolan som alla kan stå för.

Med oss från resan har vi många idéer och embryon till visioner. Den 19 feb kommer BETT gruppen att hålla ett Ed Camp på Munkgärde där olika frågor kommer att lyftas och diskuteras i grupper. ( titta in på länken i menyraden) Jag hoppas att så många pedagoger som möjligt kan komma dit och jag hoppas också att skolledning och politikerna kommer för att diskutera. Kan vi på det mötet lägga undan problemen och istället fokusera på hur vi vill ha det så kommer det att bli ett bra forum att jobba vidare på tillsammans. Visst går utvecklingen snabbt framåt och det tar tid att ändra på saker i en så stor organisation som skolan. Men vi måste börja någonstans. Eller hur?

Lisa Adolfsson

Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

Först didaktik sen teknik

image

På fredagen deltog några av oss i ett spår som handlade om tekniska hjälpmedel för elever med särskilda behov. Förmiddagen bestod av föreläsning och workshop. De jag bär med mig är en bekräftelse på att det arbete vi redan gör bör fortskrida och intensifieras. Vi får inte glömma att alla elever drar nytta av de anpassningar vi gör, att vi måste tänka till innan vi planerar och planera för alla från början samt att det alltid är vårt ansvar att eleverna får den undervisning och de anpassningar de har rätt till. Vi som skola kan inte lämna över ansvaret på någon annan men vi måste arbete tillsammans för att lyckas.

Eftermiddagen innehöll ett studiebesök på Frank Wise school som är en skola med elever från 2-19 års ålder. Det som mötte oss var en skola med genomtänkt pedagogik rörande didaktik och teknik. Fokus är de nationella målen och tekniken skall anpassas för  eleverna och inte tvärt om. Visst hade de många tekniska lösniningar men det var alltid didaktiken som styrde tekniken. Storbritanniens läroplan fokuseras numera på att eleverna skall förstå tekniken och inte bara använda den. Programmering ingår för alla även för särskolan vilket ger eleverna helt andra möjligheter att förstå processer och sammanhang och därför kunna utveckla de kompetenser framtiden kräver.

Jenny Ytterbyskolan

Publicerat i Samverka skola arbetsliv | Lämna en kommentar

Heldag på mässan!

Idag åkte vi direkt ut till BETT-mässan. Vi började med att lyssna på en föreläsning om flipped classroom i year 3.
Läraren skapar och publicerar filmer inför lektionerna. Syftet med filmerna är att de skall titta på filmerna innan lektionen för att sen kunna ställa frågor och diskutera i klassrummet. För att eleverna skall veta hur de skall använda filmerna för att lära modellerade han och tänkte högt, pausade och gjorde små anteckningar för att visa hur de skulle ta del av innehållet på bästa sätt. Han visade hur de kunde göra för att få hjälp om de stötte på svårigheter och för att hitta nästa steg i sin inlärning. Även eleverna gjorde filmer om olika moment för att lära sig själv och dela med sig till andra.
Vi gick sedan till Minecraft och fick se en presentation om hur man kommer igång med programmet och hur man kan använda det som pedagogiskt verktyg och det kan kopplas till läroplanen. Han pratade om att det finns möjlighet att ladda ner en karta som grund för att bygga upp en miljö. Vi fick se olika block och hur de används. Han tryckte på att Minecraft kan inkludera alla elever.
Google for Education: Our Vision var ett seminarium där de visade sitt digitala klassrum och de möjligheter som finns, att skapa, spara och organisera dokument, underlätta kommunikation och samarbete m.m. Vi hade dessutom fördelen att besöka ett av Googles kontor i London som har en spännande och kreativ miljö.
Janet, Maud och Lisbeth

mys rum

krypin

Publicerat i Digitala verktyg-möta alla elever, Makerkultur, MIK-begreppet | Lämna en kommentar

På okänd mark: studiebesök på Frank Wise School

Igår riktade jag in mig på spåret På okänd mark, som i stort sett handlade om hur man kan digitalisera lärandet och nå alla elever. Under förmiddagen blev jag påmind om vad man ska tänka på när jag planerar min undervisning för att se till alla får samma förutsättningar. Jag ser att det har bloggats om detta spår tidigare men jag tänkte gå in mer på studiebesöket på Frank Wise School, en särskola i Banbury, norr om London. Man måste ha i åtanke att denna skola har satsat en otrolig summa pengar på teknisk utrustning men man fick med sig många idéer därifrån.

Skolan hade satsat mycket på ett nytt dramarum, som var så mycket mer än det låter. Förutom belysning, ljud och annan utrustning som styrdes av en iPad så imponerades man verkligen av projektorerna som var kopplade till en dator och skapade fantastiska nya världar. I rummet ges en panoramaupplevelse där man kan ha bakgrundsbilder, spela upp film, göra olika presentationer och engagera eleverna i undervisningen. En av lärarna på skolan förklarade det som att eleverna får vara i centrum av den värld som man har skapat och att broar byggs mellan skolan och världen utanför. Man kan utforska arbetsområden inom exempelvis geografi, historia och språkämnen på detta sätt.

Förutom dramarummet så fanns det mycket annat att ägna sig åt på skolan, bland annat så hade eleverna spelat in radioprogram via appen Boss Jock på en iPad, där det går smidigt att ta in musik, sång och reklam. Eleverna hade också gjort en egen CD-skiva med musik som de hade skapat i GarageBand och i green screen- och animationsrummet jobbades det för fullt – tidigare hade en animerad Frankenstein-film gjorts med små, enkla hjälpmedel (om man räknar bort green screenen då förstås…).

Jag fick ett väldigt gott intryck av skolan och det sättet de såg på eleverna och undervisningen. Skolan utgår från den nationella läroplanen och de jobbar aktivt och kreativt med att skapa filmer (en film visades på den lokala biosalongen och hade premiär med röda mattan-event där alla elever fick vara stjärnor för en dag), dramatisera, programmera, skapa musik via DJ-set och mycket mer. Skolans grundläggande värderingar bygger på att alla elever är lika mycket värda, lektionerna ska vara stimulerande för eleverna, motiverad och engagerad personal, en strukturerad läroplan och att eleverna ska vara en integrerad del av samhället.

Hur bra den digitala delen av skolan än låter och hur mycket kreativiteten än flödar i lokalerna så kan man inte låta bli att fundera på hur mycket ekonomiska resurser samt hur mycket tid till fortbildning inom dessa områden som måste ges för att få undervisningen att fungera.

image

image

image

 

/Sofia på Kastellegårdsskolan

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Kunna roa sig!

Vi sitter kring bordet på den lokala puben på fredagskvällen. ALT-trion från Sandbacka tillsammans med tio Kungälskollegor. Utvärderande småsnack och härliga episoder.

”L vänder sig till T och säger:
”Imorse fick A ett mail med uppmaningen att vi måste roa oss lite oxå. Har vi inte gjort det?” ”Definitivt, svarar A och T i mun på varandra.”
Summering: 50 timmars inspirerande arbete därav 20 tim på buss, 20 timmars sömn, …timmar korridorvandrande ( se film) och lite shoppande. På fyra dagar! Effektivt har vi använt tiden. Många gånger sist ut och med andan i halsen.

Så blir det fredagskväll och Grandfinal: Nätverkande med Kungälvslärare i Winsdor. Utbyte av olika tankar efter LinEdu veckan och privata upplevelser i en härlig mix. En underbar kväll med skrattsalvor ekande utöver den lokala puben.
Tack Kungälskollegor, för att vi fick möjlighet till detta! Vi ser fram emot fortsatt nätverkande och att dela med oss. Vi fortsätter roa oss tillsammans på hemmaplan! Digitalt och analogt lärande och spelande. Med detta i tankarna flyger vi hem tillsammans.

ALT-trion

Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar