Ifrågasättandet vaknar

Kollegan glädjer sig över hur elever börjar ifrågasätta det de läser.
” Idag konstaterade en elev; det står ju olika i den här boken och i den texten! Hur ska jag veta vad som är rätt?”
”Kan du hitta och läsa ur en källa till?”
Det är så härligt, sa hon att se, hur de börjar tänka efter och fundera över texter, och att de måste ta ställning och inte bara acceptera det som står.

1388C35D-19EC-40CB-83FF-4EBAF620DB5B

E302EA3A-A73E-4FD3-83A9-49098A0C01B7

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Internet Safety day och MIK

Fyrorna har satt upp sina tankar om källor. På torsdag fredag sätter femmorna upp sina. Utifrån det jobbar vi vidare.

IMG_8989

Treorna tipsade om ett bra inslag i lilla aktuellt i fredags, det kommer mängder av idéer, film och artiklar om hur vi kan arbeta med MIK. Jag överlämnar länkar med filmer och quiz, från Safer Internet day hemsida, till våra engelskalärare. Det är så mycket föräldrar och lärare behöver att diskutera med barnen om för att vi ska få ett säkert och bra användande av nätet. Att man måste vara kritisk till flödet, fundera över allt som flödar mot oss i en tid som vår. Kristina Alexandersson skriver bra om det på Iis.

Föräldraransvar och läraransvar. Många av oss har själva mycket att lära om MIK.

Hur det ser ut bland elever skriver DN

Vi måste lära om källor och källkritik i skolan.

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter | Lämna en kommentar

Vad är en källa?

”Vad är en källa?”  Jag affischerade i biblioteket i veckan och ställde senare frågan till alla klasser jag träffade; treor, fyror, femmor och sexor.  Ville börja i begreppet källa, få syn på det som barnen tänkte på.

E2E54CEB-A5FC-4BC3-B1D6-9141261B27C4

 

SO/SV lärarna och jag grovplanerade förra veckan. Skillnaden var stor bland det barnen sa en källa var.  Vi särskiljde ordet källa från betydelsen vattenkälla och visade på att vi ville åt exempel på källa i dess andra betydelse. Barnen var snabbt aktiverade och berättade för varandra och oss lärare. Flera nämnde källare, någon skälla, många pratade om youtube och youtubare, internet, google. Ett antal nämnde böcker. Några klasser hade nyligen diskuterat och var precisa i sin beskrivning. ”Ett ställe där information kommer ifrån”. Hur kunde man ge exempel på  det? Vi lärare målade upp bilden av källor då vi gick i skolan (60-70-tal=forntiden;)

Barnen fortsätter att diskutera i grupp och i helklass, skriva och fundera kring vad en källa kan vara och vad som är viktigt att veta om källor. Och inte minst vilka källor vi kan lita på. Att flera klasser samtidigt arbetar kring begreppen kan förhoppningsvis ge extra drivkraft i dessa viktiga frågor. Under tiden ska en utställning växa fram i biblioteket. SO /Sv lärarna och jag detaljplanera framöver utifrån barnens förkunskaper. Vi kommer bland annat att arbeta med Kolla Källans material och materialet som finns på Iis och Webstjärnans kurser. Vi ska ta lite hjälp av Bamse också:) starten på ett viktigt och spännande arbete är igång, ett arbete som ska pågå kontinuerligt.

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Fyrornas bästa böcker

Hyllorna och snurran där våra tre fyror sätter fram böcker töms snabbt. Andra elever lockas av deras tips:) Här tipsar fyrorna även om de  bästa böcker de läst. Affischerna sitter i vårt bibliotek.

Bästa böcker 4b 17 1Affisch från 4a o b

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Engagemang

I vår är klasserna utställare i biblioteket. Först ut är fyrorna som under januari ser till att plocka fram böcker och boktipsaffischer. Idag hade vi ett samtal om att alla elever på skolan, från förskoleklass till sexor, ska kunna lockas av böckerna på utställningshyllorna. Det blev ett härligt engagemang när gamla ”godingar” plockades fram ur hyllor och lådor. ”Hemliga kompisar, den läste jag i ettan:)”

IMG_8795

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Nytt år nya förmågor

Vårtermin 2017 med massor av möjligheter. Nya utvecklande mål och utmaningar att ta itu med. Arbetssugen satte in när jag via Twitter hittade och läste @itmamman, läraren Christina Löfvings senast inlägg om hur de jobbar med bland annat sökkännedom och källkritik. De har lagt upp en fin matris på hur eleverna ska bli mediesmarta.

När vårterminen startar blir det för min del färre äpplesökningar i skogen med hunden och fler källkritiska sökningar på nätet med elever&arbetskamrater. Tillsammans ska vi hitta fler funktioner och blåsa än mer liv i vårt skolbibliotek.

2e22e87b-603f-4551-81c9-c78c73b1b0fe.

 

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Jullovsläsning

Hoppas att fler med mig njuter av jullovet med massor av härlig läsning. Jag blandar vuxenböcker med ungdoms/barn litteratur Läste nyss ut ”Tio över ett” av Anna-Maria Lastadius. Vinnare av barnomsorg ungdom Augustpriset 2016. Underbart spännande ungdomsroman om Kiruna, gruvan och hur den påverkar människorna i staden. Innan lovet skickades en stor lista till BTJ så förhoppningsvis ligger det en hel hög av nya böcker och väntar när vi återvänder. Lite tips så länge till dig som är lässugen

http://estridsbokklubb.ratata.fi

Läs tips

http://www.lasambassadoren.fi/startsidan/

Barnens bibliotek

Gå till ditt stadsbibliotek och låna

Hämta app och testläs 3 böcker Bibblix

eller om du är ute och reser och har möjlighet att skaffa lånekort i något av biblioteken (Stockholm, Malmö, Linköping) som har avtal med Biblix så får du tillgång till hela sortimentet.

Länk för dig som är intresserad av att läsa klassiska sagor av HC Andersson på persiska, arabiska eller somaliska.

 

 

 

Ha ett härligt lov!

img_8656

 

 

 

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Läsa&lyssna

Alla har rätt att läsa. För de som har läsnedsättning är MTM med Legimus biblioteket en fantastisk resurs. X fick nedladdningskonto i veckan. Hon ville läsa om andra världskriget och så undrade hon om Nikkas dagbok fanns som talbok.  Både ”Historien om katten som försvann”  av Michel Morpurgo och Nikkis dagbok av ( alla titlarna) fanns! De finns så många härliga inlästa böcker. Med flera böcker nedladdade i Legimusbokhyllan på sin mobil gav hon mig ett stort leende. ”Nu kan jag läsa på flygplanet och på resan”. Smidigt att kunna fixa konto via skolbiblioteket, bokprata och låna ut till de elever som har rätt till den fria förmånen.

Vi är många som gillar inlästa böcker. Min egen konsumtion av böcker har ökat enormt sedan jag började abonnera på ljudböcker. Intalade böcker är ett underbart komplement till läsning. Alla vägar som bär till läsandet och lusten att få ta del av det skrivna ordet ska vi använda så att fler blir aktiva läsare. Enligt Pisarapporten är vi på rätt väg…

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Adventstider

Med tända juleljus i ficklampans sken läste jag Granen av Tove Jansson för våra femmor i morse. Efteråt lite reflektioner kring jul, stress, missuppfattningar, om att dela med sig och att glädjas. Vad mysigt det var, kommenterade flera senare under dagen.

granen-hoglasning”-Glad jul, viskade Knyttet blygt. -Du är verkligen den första som tycker att julen är glad, sa Muminpappan. Är du inte alls rädd för vad som ska hända när den kommer?”

 

 

Lärare börjar fråga efter läsning i form av adventskalender. Ett kort kapitel varje morgon. En bra idé kan ju också vara att presentera en liten bit ur en bok varje dag exempel via Barnens bibliotek. I tisdags fick vi besök av Katarina Larson från Kultur i väst att pratade om Barnens Bibliotek med oss.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

MIK, källkritik och Filmborgarmärke

För en vecka sedan deltog jag på MIK-dagen på Göteborgs universitet. Många bra föreläsare tipsade om hur vi i skolan kan arbeta med MIK. Kristina Alexandersson från IIS pratade om Internet som kretslopp, källkritik och hur det blir på FB ”Vi är våra vänners källor”IIS har gett ut en ny skrift om källkritik.

Linda Sternö från Valand pratade om filmborgarmärket hur viktigt det är att lära barn läsa och förstå bilder.

img_8072

Vid ett antal tillfällen har spontana samtal om redigerade bilder uppstått i biblioteket.

Läs mer

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar