Historierna

Putsar fönstret då någon far förbi västerut. Tänker på alla historier, Blåkullapratet i biblioteket fredags. Och på chansen till att berätta/skriva egna historier som dessutom ges extra tillfälle till på Kungälv stadsbibliotek på onsdag.

Hoppas ni lyssnar, läser och berättar mycket för varandra i påsk! Ta fantasin på allvar, den berikar språket och livet. Glad påsk!

32F8AF24-C844-4AA9-8D98-09E760624879

Publicerat i Läsutveckling, Okategoriserade | Lämna en kommentar

ALMA

Idag stannade alla grupperna en stund vid vår ALMA- hylla. ”Mamma berättade att en tysk vunnit priset”, sa en kille i fyran när vi tittade på bilden av årets pristagare Wolf Erlbruch. När jag frågade vem av våra svenska författare som står bakom priset, ropade alla  i kör Astrid Lindgren. Fem klasser blev det som fick en stunds samtal om ALMA-pristagare genom åren och högläsning ur olika böcker. Sedan utlåning och stunder av egen läsning.

8E2C42F4-D790-4173-B850-950E26947477

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Skolbibliotek 2017

Jag och Maria, lärarbibliotikarien på Torildskolan har varit på konferens Skolbibliotek 2017. Vi har lyssnat på föreläsare från skolinspektionen, skolforskning, media och digitaliseringsexperter. De har pratat om undervisning, läsförståelse/ läsprocesser,  yttrande-och tryckfrihet, källkritik, skolbibliotek, arbetslag och samverkan. Om framtiden och digitaliseringen, om frihet och integritet. Mellan föreläsningarna fanns tid till möten med bland annat WeLib för att prata om vårt katalogsystem. Med Solveig Eriksson ,Skolbibliotekscentralen, för att stämma av inför vår presentation där i april. Vi hann även göra lite nya bekantskaper. Jag har fått med mig mycket bra ny input till Bokmikk. Det var en bra variation av föreläsningar. Ett inslag jag föll lite extra för var:

”Vikten av att ta fantasin på stort allvar! av Dilsa Demirbag-Sten från Berättarministeriet

Länge har jag önskat mig att få ta del av deras verksamhet. Glädjen med att ge barn tillgång till det skrivna språket fick vi under föreläsningen följa via några filmer som de producerat. Klasser besöker Berättarministeriet i en spännande miljö, startar en skrivprocess sedan får läraren och klassen material att arbeta vidare med i klassrummet hemma. Det var härligt att se hur de jobbar. Med hjälp  av fantasi och  pedagogik hittar de barnens engagemang och energi. Avslutningsvis fick vi ta del av inspirationsfilmen Imagine där berömda vetenskapsmän, idrottare och musikstjärnor deltar. Grattis till Östra Göteborg! Berättarministeriet etablerar sig där i november! Förhoppningsvis kan det ge ringar på vattnet och inspirera även oss i Kungälv.

 Skrivar-workshop på stadsbiblioteket i Kungälv ges redan i påsk. Här kommer en inbjudan från bibliotekarierna där:

easter egg

”Onsdagen 12/4 (påsklovet) har  författaren Peter Ekberg skrivar-workshop och pratar om sina böcker och hur det är att vara författare.

Vi håller till i Hörsal 1 på Mimers hus och deltagarålder är ”mellanstadiet”. Biblioteket bjuder på mellis. Deltagare anmäler sig på : anmalan.biblioteket@kungalv.se”

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Tema Skräck

Femmorna bestämde sitt första tema på boksnurran. De bestämde tema skräck. Jag som hade tänkt tema vår, kärlek, fotboll…

skräck

Naturligtvis var det ett bra val,  det lånas friskt från snurran.

Nästa vecka blir det andra elever som väljer tema.

Det ska bli spännande att se vad de röstar fram.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Källkritikens dag

Idag uppmärksammar vi källkritik. Alla lärare/klasser har material att arbeta utifrån. Vi har satt posters på våra entréer.

Bamse K

 

De yngre läser ur Bamse (nr 2 tema källkritik, 6 ex inköpta till biblioteket).

 

Från nätet har vi länkat hem olika godbitar. Några klasser ska se film från Ur ,”Hur vet du det?”, och andra tar del av Lila viralgranskarnas aktiviteter  bland annat. Frågor kring källkritik har en tid varit uppsatta i biblioteket, ord och begrepp har förberetts. Det är bäddat för goa diskussioner och kanske lite visklekar😋

0ED9F344-DD2A-4B2C-8DC5-827AE11DD89C

 

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Lämna en kommentar

Att kritiskt gallra

Nytt ska in gammalt, inte längre aktuellt, ska ut. Jag har i veckan gallrat bland hyllor och i skåp. Flera dammiga gamla exemplar som aldrig lånas åkte bort från hyllorna. Men det är inte bara böcker som rensas.

Bland information på nätet måste vi också kunna gallra. MIK – Medie och informationskunnighet tränas, vårt källkritiska arbete i femmorna i veckan handlade om att undersöka webbsidor. Först undersökte vi några sidor tillsammans. Därefter diskuterades i grupper vem sidan gjorts av och varför, slutligen summering i helklass. Dessutom var det start på femmornas  bästa boktipsveckor i  biblioteket.

IMG_9446

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_9447

 

 

 

 

 

Böcker om starka kvinnor är framsatta på vår boksnurra inför Internationella kvinnodagen. Utifrån de böckerna fick vi viktiga diskussioner, om alla människors lika värde, i våra tre fyror i fredags.

IMG_9451

 

 

 

 

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Lov(e) är härligt

Lov är härligt, love är härligt och att vi går mot ljus och vår är underbart. Någon har klistrat upp ett extra hjärta ovanför Alla hjärtansdags-affischen.  Jag läser högt ur ”Kärleksexperimentet”  av Eva Susso och ”Jag är Love” av Mårten Melin för sexorna.  Böckerna om kärlek på snurran byts ut och fylls på. Någon har klistrat upp ett extra hjärta ovanför Alla hjärtansdags-affischen.

Love är härligt

 

Treornas biblioteksstund blir inspirerande, ett par killar berättar om att de upptäckt det stora biblioteket (vårt stadsbibliotek) på Mimershus och att de har lånat flera PAX-böcker under lovet. Boktipsandet fortsätter och sedan en lång skön stund av läsning.

Dessutom är det full fart på Källkritikarbetet med fyror och femmor! Utställningen i biblioteket ses av alla klasser, och kommenteras av en hel del. Kan ses ävVad är viktigt att veta om sin källaen på Sandbackas Instagram. Vi arbetar bland annat med Kolla Källan och Kolla källans wiki.

 

 

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Läsutveckling, Okategoriserade, Pågång | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Ifrågasättandet vaknar

Kollegan glädjer sig över hur elever börjar ifrågasätta det de läser.
” Idag konstaterade en elev; det står ju olika i den här boken och i den texten! Hur ska jag veta vad som är rätt?”
”Kan du hitta och läsa ur en källa till?”
Det är så härligt, sa hon att se, hur de börjar tänka efter och fundera över texter, och att de måste ta ställning och inte bara acceptera det som står.

1388C35D-19EC-40CB-83FF-4EBAF620DB5B

E302EA3A-A73E-4FD3-83A9-49098A0C01B7

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Internet Safty day och MIK

Fyrorna har satt upp sina tankar om källor. På torsdag fredag sätter femmorna upp sina. Utifrån det jobbar vi vidare.

IMG_8989

Treorna tipsade om ett bra inslag i lilla aktuellt i fredags, det kommer mängder av idéer, film och artiklar om hur vi kan arbeta med MIK. Jag överlämnar länkar med filmer och quiz, från Safer Internet day hemsida, till våra engelskalärare. Det är så mycket föräldrar och lärare behöver att diskutera med barnen om för att vi ska få ett säkert och bra användande av nätet. Att man måste vara kritisk till flödet, fundera över allt som flödar mot oss i en tid som vår. Kristina Alexandersson skriver bra om det på Iis.

Föräldraransvar och läraransvar. Många av oss har själva mycket att lära om MIK.

Hur det ser ut bland elever skriver DN

Vi måste lära om källor och källkritik i skolan.

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter | Lämna en kommentar

Vad är en källa?

”Vad är en källa?”  Jag affischerade i biblioteket i veckan och ställde senare frågan till alla klasser jag träffade; treor, fyror, femmor och sexor.  Ville börja i begreppet källa, få syn på det som barnen tänkte på.

E2E54CEB-A5FC-4BC3-B1D6-9141261B27C4

 

SO/SV lärarna och jag grovplanerade förra veckan. Skillnaden var stor bland det barnen sa en källa var.  Vi särskiljde ordet källa från betydelsen vattenkälla och visade på att vi ville åt exempel på källa i dess andra betydelse. Barnen var snabbt aktiverade och berättade för varandra och oss lärare. Flera nämnde källare, någon skälla, många pratade om youtube och youtubare, internet, google. Ett antal nämnde böcker. Några klasser hade nyligen diskuterat och var precisa i sin beskrivning. ”Ett ställe där information kommer ifrån”. Hur kunde man ge exempel på  det? Vi lärare målade upp bilden av källor då vi gick i skolan (60-70-tal=forntiden;)

Barnen fortsätter att diskutera i grupp och i helklass, skriva och fundera kring vad en källa kan vara och vad som är viktigt att veta om källor. Och inte minst vilka källor vi kan lita på. Att flera klasser samtidigt arbetar kring begreppen kan förhoppningsvis ge extra drivkraft i dessa viktiga frågor. Under tiden ska en utställning växa fram i biblioteket. SO /Sv lärarna och jag detaljplanera framöver utifrån barnens förkunskaper. Vi kommer bland annat att arbeta med Kolla Källans material och materialet som finns på Iis och Webstjärnans kurser. Vi ska ta lite hjälp av Bamse också:) starten på ett viktigt och spännande arbete är igång, ett arbete som ska pågå kontinuerligt.

Publicerat i Informationssökning och källkritik, Okategoriserade | Etiketter , , , | Lämna en kommentar